Als ontwerper heb ik onderzoek gedaan naar verschillende mogelijkheden om meer bewustwording te creëren op het gebied van de vervuil industrie in de snijbloementeelt. Daarbij heb ik de vraag gesteld:
 “Hoe kan ik als ontwerper bewustwording creëren op het gebied van de vervuil industrie in de snijbloementeelt?”
Uit onderzoek is gebleken dat er zich nog veel misstanden voordoen in de snijbloemen industrie. Veel van de bloemen die hier te koop zijn worden geïmporteerd uit landen als Kenia, Ethiopië en Ecuador. De rozenkweeksters uit deze landen krijgen onder het minimumloon betaald en er worden veel bestrijdingsmiddelen gebruikt. Als er dan wel gekweekte bloemen uit Nederland op tafel staan, kunnen ook deze bloemen illegale bestrijdingsmiddelen bevatten.
Door middel van een enquête, ontwerp en concept onderzoek onderbouwd met referentie projecten, heb ik ondervonden dat het belangrijk is om de consument transparantie te bieden. Door middel van een samenwerking met duurzame bloemisten en inpakpapier wat dient als een toegankelijke conversation piece, bied ik meer transparantie in de keten.
Bloemen verpakken met een verhaal
Omdat ik als illustrator een verhalenverteller ben, wil ik op
een laagdrempelige manier, namelijk inpakpapier, de bewuste consument inzage geven in waar hun bloemen vandaan komen. Tevens wordt het inpakpapier een soort pluim voor het duurzame keurmerk. In plaats van een klein logo krijg je er nu een visueel verhaal bij.
Dit wil ik doen door middel van illustraties die inzicht in de herkomst van het product en de keten weergeven. Het inpakpapier dient dan als een conversation piece naar de consument toe.

You may also like

Back to Top